Monday 28 September 2015

SEJARAH PENGGUBALAN PERLEMBAGAAN

 

       Pada hari kemerdekaan dicapai, Perlembagaan Malaysia yang pertama di capai dan dikenali sebagai Perlembangaan Tanah Melayu .   Namun nama itu di ubah pula kepada Perlembagaan Persekutuan Malaysia  pada 16 September  1963  selepas pembentukan Malaysia .


    PROSES PERLEMBAGAAN MALAYSIA:
 

 1. Bermula dari penguasaan british ke negeri perak ,Selangor , negeri Sembilan., dan Pahang yang dikenali sebagai Negeri -Negeri Melayu Bersekutu (NNMB)

2.Semasa Perang Dunia Kedua (1942 - 1945 ), Jepun menakluki Tanah melayu.

3. British kembali menduduki Tanah Melayu dan memperkenalkan satu bentuk pemerintahan yang baharu iaitu  MALAYAN UNION pada april 1946.

4. Bentuk pemerintahan baharu ini mendapat tentangan yang hebat daripada orang melayu.

5. Penentangan ini menyebabkan British memperkenalkan pula satu lagi bentuk  pentadbiran yang baharu , iaitu PERJANJIAN PERSEKUTUAN 1948.

6. Melalui perjanjian ini, Kerajaan pusat akan terdiri daripada seorang Pesuruhanjaya Tinggi British , sebuah Majlis Mesyuarat dan sebuah Majlis Perundangan .

 MAJLIS PERUNDANGAN -mengandungi anggota rasmi dan sebilangan anggota tidak rasmi yang 
                                                 dilantik oleh Pesuruhanjaya Tinggi  British .

7. Hasil perjanjian ini, terhasillah satu perlembagaan baharu bagi Tanah Melayu yang  berkuat kuasa pada 1 febuari 1948.   Dikenali sebagai PERLEMBANGAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1948.

 SELEPAS PILIHAN RAYA 1955, parti perikatan yang menang  majoriti dan menjadi kerajaan pemerintahan telah menuntut agar pihak penjajah british mengadakn satu persidangan perlembagaan  di London

TUJUAN : untuk menggubal satu perlembagaan untuk persekutuan Tanah Melayu yang merdeka.

PERSIDANGAN TERSEBUT TELAH BERJAYA!!!!

  Menubuhkan sebuah Suruhanjaya Perlembagaan Persekutuan Tanah  Melayu yang dipengerusikan oleh LORD REID (ENGLAND)  ,SIR IVOR JENNING (UK)   , SIR WILLIAM  MAKELL (AUSTRALIA), B.MALIK(INDIA) dan HAKIM ABDUL HAMID (PAKISTAN) .

 Perlantikkan orang luar dalam  penggubalan perlembagaan ini bertujuan mengelakkan masalah berat sebelah



SURUHANJAYA REID

Telah mengadakan referendum dalam kalangan semua penduduk Tanah Melayu termasuk orang awam , parti politik , badan awam  dan sebagai nya.


OKTOBER 1956 ,
 
SURUHANJAYA REID telah Berjaya menerima cadangan  sebanyak 131  cadangan daripada penduduk Tanah Melayu.

Akhirnya , Draf perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu telah dibentuk pada 31 ogos 1957.



PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1957  dikuat kuasa kan sehingga ke hari ini dengan beberapa pindaan telah dilakukan .


PERSEKUTUAN TANAH MELAYU bertukar kepada PERSEKUTUAN MALAYSIA

Pertukaran nama berlaku akibat kemasukan Sabah , Sarawak dan singapura .





No comments:

Post a Comment